دکتر محمد محمدرضایی
menusearch
mmrezai.ir

گفت­ و گوی دکتر محمد محمدرضایی با هانس کریستین گونتر استاد فلسفه دانشگاه فرایبورگ

۱۳۹۷/۴/۱۲ سه شنبه
گفت­ و گوی دکتر محمد محمدرضایی با هانس کریستین گونتر استاد فلسفه دانشگاه فرایبورگ
گفت­ و گوی دکتر محمد محمدرضایی با هانس کریستین گونتر استاد فلسفه دانشگاه فرایبورگ

گونتر. بیان داشت که هر گونه تلاش برای تعریف دین، بیهوده است، زیرا که ادیان مختلفی وجود دارند و هیچ وجه جامعی بین آنها وجود ندارند. هر متدین به دینی باید بداند که قوای شناختی او در مواجه با قدرت برتر محدود است و باید به این ضعف خود پی­ببرد.
و در نهایت هم می­توانیم در حد وجود ناقص بشری خودمان، خدا را بفهمیم. اگر حقیقت خدا یک حقیقت کیهانی است نمی­تواند در انحصار یک گروه خاص از مردم باشد.
گفت­و گوی میان ادیان نمی­تواند به دین واحد بینجامد. گفت­و گو نقاط اختلاف و مشترک را شفاف­تر می­کند که هر دو هم نشانه محدودیت­های انسانی ما است.
تنها راه این است که ما به صورت عملی خوب شویم و دیگران تحت تاثیر رفتار ما قرار گیرند. از طریق گفت­و گو ما نمی­توانیم به واقعیات مشترک برسیم.
دکتر محمد محمدرضایی در جواب گونتر اظهار داشت که تعریف دین لازم و ضروری است و الا اگر محدوده دین مشخص نشود هر چیزی را می­توانیم دین خطاب کنیم. لذا دین پژوهان غربی نظیر ویلیام الستون و نینیان اسمارت سعی می­کنند مولفه­های دین ساز را مطرح نمایند. اگر فهم درستی از دین نداشته باشیم پس ما راجع به چه چیزی می­خواهیم بحث کنیم. موضوع باید دقیقاً مشخص باشد. و ثانیاً این که باید با مسالمت آمیز با پیروان ادیان گفت­وگوی کنیم سخن صحیحی است ولی لازمه آن این نیست که حقیقت و واقعیت یقینی وجود ندارد. اگر ما به امری قطع و یقین نداشته باشیم، ایمان ما به چه چیزی تعلق می­گیرد. متعلق ایمان، امر یقینی و قطعی است و لازمه آن این است که ما خلاف آن دیدگاه را صحیح ندانیم والا قطع و یقیین معنا ندارد و اگر قطع و یقیین نباشد، ایمان معنا ندارد.
به لحاظ معرفت شناسی ما اعتقاد داریم که الان روز است و به این امر هم یقیین داریم و اعتقاد کسانی را که متعقدند الان شب است، قبول نداریم، ولی سعی می­کنیم به صورت مسالمت آمیز با هم گفت­وگو کنیم وبه نقاط مشترک برسیم.
بنابراین این گونه نیست که اعتقاد پیروان همه ادیان هر چند ناسازگار با هم، همه آنها صحیح باشند. مسلماً یکی از دو امر متضاد صحیح است ولی با گفت­وگو سعی می­­کنیم به حقایق مشترک برسیم. و این که قوای معرفتی بشر ناقص است مانع از نیل به واقعیات و حقایق نیست. و نیز تنها راه گفت­وگوی صحیح بین ادیان، الهیات عقلانی است، زیرا که عقل تنها ابزاری است که همه انسان­ها از آن برخورداند و این امر، مورد پذیرش اسلام نیز می­باشد، زیرا اصول اعتقادی اسلام همه عقلانی است.
و نیز این که پیروان هر دینی تلاش کند اسوه عملی برای دیگران باشد، این نیر سخن درستی است. اسلام هم مروج و موید آن است چنانچه از معصومین (علیهم السلام) (امام صادق علیه السلام) نقل شده است که کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‌ بِأَعْمَالِکُمْ‌ وَ لَا تَکُونُوا دُعَاةً بِأَلْسِنَتِکُمْ ولی این امر مانع از شناخت صحیح حقایق نیست اینها دو مقوله متفاوت هستند. و ما وظیفه داریم که به لحاظ عقلانی آنچه صحیح است بپذیریم.

 گفتگوی دکتر محمدرضایی
دکتر محمدرضایی
 گفت­ و گوی دکتر محمد محمدرضایی با هانس کریستین گونتر استاد فلسفه دانشگاه فرایبورگ
دکتر محمد محمدرضایی