دکتر محمد محمدرضایی
menusearch
mmrezai.ir

مسئله شرور، کرونا و دعاهای مفاتیح

۱۳۹۹/۴/۴ چهارشنبه
مسئله شرور، کرونا و دعاهای مفاتیح
مسئله شرور، کرونا و دعاهای مفاتیح

دکتر محمدرضایی در نوشتاری بررسی کرد؛

مسئله شرور، کرونا و دعاهای مفاتیح

محمد محمدرضایی استاد دانشگاه تهران و رئیس بنیاد نخبگان استان قم

 

حوزه/ یاد خدا در هنگام بیماری هم اراده ما را قویتر می سازد و هم ابعاد توحید را بر ما آشکار میسازد و هم عاملی برای دوری از وسواس شیطانی است که در قرآن سفارش شده است.

 

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمد محمدرضایی استاد فلسفه دین دانشگاه تهران و رئیس کارگروه فلسفه دین و کلام جدید شورای تحول علوم انسانی و برنامه ریزی وزارت علوم در نوشتاری به مساله شرور، کرونا و دعاهای مفاتیح پرداخته است:

 

باسمه تعالی

 

مساله شرور، کرونا و دعاهای مفاتیح

 

این نوشتار، بر آن است که به صورت مختصر رابطه شرور و کرونا (درد و رنج) و دعاهای موجود در کتاب های ادعیه را مورد امعان نظر قرار دهد.

 

تاریخ و پیشینه بحث از شرور به بلندای تاریخ انسان است. در حوزه دین پژوهی، بحث معضل شرور و راز و فواید آن و نیز رابطه آن با صفات خدا و وجود خدا و توجیه اخلاقی وجود شر، از مسایل بسیار مهمی است که ذهن متفکران را همواره به خود مشغول داشته است. بحث معضل شر و درد و رنج ابعاد و جنبه های مختلفی داردکه در این نوشتار به رابطه شر و درد و رنج و دعا خواهیم پرداخت.

 

در کتاب های ادعیه، دعاهای مناسب هر درد و بیماری وجود دارد. مثلاً برای درد دندان و آزاد شدن از زندان و برای رفع ضرر و زیان و... . حال سوال این است که فلسفه این دعاها چیست؟ آیا در دنیای معاصر با رشد علم پزشکی و تکنولوژی باز به این دعاها نیازمندیم؟ و یا این که بسیاری از مردم هنگام بیماری و رنج برای نمونه کرونا به حضرات ائمه معصومین علیه السلام متوسل می شوند. آیا توسل، در هنگام درد و سختی امر درستی است؟ حتی برخی از افراد، کار را بدانجا کشیده اند که در اجتماعات دانشجویی این دعاها را به سخریه گرفته اند. آیا در وراء آنها هیچ فلسفه و حکمتی وجود ندارد؟

 

برای پاسخ به این سوالات، مقدماتی را ذکر می نمایم:

 

برای مطالعه متن کامل در سایت خبرگزاری رسمی حوزه اینجا کلیک کنید

برای مطالعه متن کامل در سایت انصاف نیوز اینجا کلیک کنید

برای مطالعه متن کامل در سایت خبرگزاری شبستان اینجا کلیک کنید

برای مطالعه متن کامل در سایت خبرگزاری ایکنا اینجا کلیک کنید

برای مطالعه متن کامل در سایت خبرگزاری مهر اینجا کلیک کنید

برای مطالعه متن کامل در سایت خبرگزاری شفقنا اینجا کلیک کنید

.