دکتر محمد محمدرضایی
menusearch
mmrezai.ir

پاسخ دکتر محمد محمدرضایی، استاد فلسفه دین دانشگاه تهران به مدعیات جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش در باب تشیع ایران

۱۳۹۷/۸/۲۹ سه شنبه
پاسخ دکتر محمد محمدرضایی، استاد فلسفه دین دانشگاه تهران به مدعیات جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش در باب تشیع ایران
پاسخ دکتر محمد محمدرضایی، استاد فلسفه دین دانشگاه تهران به مدعیات جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش در باب تشیع ایران

پاسخ دکتر محمد محمدرضایی، استاد فلسفه دین دانشگاه تهران به مدعیات جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش در باب تشیع ایران

 

باسمه تعالی

اخیراً بخشی از سخنرانی آقای دکتر عبدالکریم سروش در باب تشیع ایران (که به نظر ایشان شیعه غالی است) در شبکه­های مجازی بخش شده است. اینجانب صلاح بر آن دیدم که آن مطالب و مدعیات مورد نقد و بررسی قرار گیرند تا مخاطبان خود به قضاوت بپردازند.

مطالب ایشان در آن سخنرانی عبارتند از:

  1. امامت و عصمت علی (علیه السلام) و ائمه معصومین (علیهم السلام) جزء اصول دین نیست و این که علی (علیه السلام) خلیفه نشد، یک اتفاق بوده است.
  2. تشیع اعتدالی فقط این اعتقادی است که علی (علیه السلام) بهتر و مطمئن­تر و بی خطرتر می­تواند ما را به تعالیم پیامبر برساند، نه این که او امام بوده یعنی از جانب خدا تعیین شده و عصمت داشته است.
  3. امامان، فقط عالمان پارسایی بودند و این اعتقاد که به آنها وحی می­شده است، عصمت داشته­اند و .... اینها را رها کنید، اینها جزء تشیع نیست. اینها را شیعیان غالی اضافه کرده­اند و شیعه ایران، شیعه غالی است.
  4. این که امام دوازدهم وجود دارد یا نه، جزء تشیع نیست.

البته مطالب ایشان، صرفاً مدعیاتی است بدون هیچ استدلال و منطقی که در ذیل چند بند مورد نقد قرار می­گیرند.

  1. این نظر که جناب ایشان مطرح می­کنند که امامت و عصمت امیرالمومنین علی (علیه السلام) و ائمه معصومین (سلام الله علیهم) جزء اصول دین نیست، بلکه یک اتفاق بود، و بعدها توسط شیعه غالی به اصول دین اضافه شده است، به هیچ وجه صحیح نیست. امامت امیرالمومنین علی (علیه السلام) و سایر امامان معصوم جزء اصول دین است و مورد سفارش پیامبر گرامی اسلام (ص) می­باشد. که مخالفت با آن به هیچ وجه جایز نیست.

اینک به صورت مختصر ادله آن را مطرح می­نماییم:

الف- قرآن می­فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ (نساء ، 59)

"اى کسانى که ايمان آورده‏ ايد خدا را اطاعت کنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت کنيد"

خداوند در این آیه: اطاعت خود و پیامبر و اولی الامر را واجب کرده است. از نظر شیعه، مصداق اولی الامر امامان معصوم هستند که خداوند اطاعت آنها را بر ما واجب کرده است.

ب- قر آن می­فرماید: وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (حشر، 7)

"آنچه را فرستاده [او] به شما داد آن را بگيريد و از آنچه شما را باز داشت بازايستيد"

خداوند در این آیه، اوامر و نواهی پیامبر گرامی اسلام را بر ما واجب کرده است:

ج- قرآن می­فرماید: مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ (نساء، 80)

"هر کس از پيامبر فرمان برد در حقيقت ‏خدا را فرمان برده"

همچنین مطابق روایات معتبر اهل سنت پیامبر اکرم (ص) می­فرماید:

إنّي تارکٌ فيکم الثّقلين کتاب الله و عترتي لن يفترقا حتّي يردا عليّ الحوض ما إن تمسّکتم بهما لن تضّلوا ابداء (ابن حنبل، مسند احمد، ج 3 ، ص 14؛ ابن حجاج، صحیح مسلم، ج 7 ، ص 122)

"من دو چیز گرانبها برای شما باقی می­گذارم: کتاب خدا و عترتم را، مادامی که به این دو تمسک جویید، هیچ گاه گمراه نمی­شوید ... این دو از هم جدا نمی­شوند، تا این که بر حوض بر من وارد شوند."

از این روایت به خوبی بر می­آید، اگر ما به قرآن و اهل بیت و عترت تمسک کنیم، گمراه نخواهیم شد زیرا که آنها مایه هدایت هستند. و چیزی که مایه هدایت است، طبعاً از هر گونه خطا و گناه مصون است. همچنین در این روایت عترت و اهل بیت همسنگ با قرآن قرار داده شده است.

از این روایت معتبر، حجیت پیروی از اهل بیت و عترت و نیز عصمت آنان ثابت می­شود.

پیامبر (ص) در حدیث سفینه که در کتب معتبر اهل سنت نیز وجود دارد، می­فرمایید:

إنّ مَثَلَ أهلِ بَيتي في اُمّتي کمَثَلِ سَـفينَةِ نُوحٍ في قَومِهِ؛ مَن رَکِبَها نَجا و مَن تَرَکَها غَرِقَ ...

"آگاه باشید که اهل بیت من در میان امتم مانند کشتی نوح است، که هر کس بر آن نشست نجاب یافت و هر کس که به آن پناه نبرد، غر ق شد. ( ابن حجر الهیثمی، الصواعق المحرقه، ص 282)"

پیامبر در این حدیث اهل بیت خود را همانند کشتی نوح می­داند. بدین بیان که تمسک به گفتار و کردار آنان در تفسیر آیات قرآن، انسان را از هلاکت می­رهاند و به تعبیری اهل بیت پیامبر همانند کشتی نوح، یگانه پناهگاه و راه نجات­اند. از این رو هر کس از آنها پیروی نکند، گمراه خواهد شد.


متن کامل پاسخ دکتر محمد محمدرضایی، استاد فلسفه دین دانشگاه تهران به مدعیات جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش در باب تشیع ایران را از اینجا دریافت کنید.