دکتر محمد محمدرضایی
menusearch
mmrezai.ir

سلوک مراجع/ محمد محمدرضایی: آیت الله سبحانی در متن سیاست هستند اما سیاست باز نیستند

۱۳۹۷/۹/۷ چهارشنبه
سلوک مراجع/ محمد محمدرضایی: آیت الله سبحانی در متن سیاست هستند اما سیاست باز نیستند
سلوک مراجع/ محمد محمدرضایی: آیت الله سبحانی در متن سیاست هستند اما سیاست باز نیستند

سلوک مراجع/ محمد محمدرضایی: آیت الله سبحانی در متن سیاست هستند اما سیاست باز نیستند/ زندگی تشریفاتی که برخی گمان می کنند، ندارند/ در ارتباط با اهل سنت بر روی اشتراکات تأکید می کنند

شفقنا- اعظم حاتمی:سلوک مراجع عظام تقلید مجموعه گفت و گوهایی است که شفقنا برای معرفی این ارکان معظم تشیع به انجام می رساند.

دکتر محمد محمدرضایی از مولفان کتاب دوجلدی اندیشه اسلامی و استاد فلسفه دین دانشگاه تهران و سردبیر دو مجله علمی پژوهشی قبسات و فلسفه دین از سال ۱۳۵۹به مدت ۲۰سال به طور مستمر علوم حوزوی را فرا گرفت و بعد از اتمام سطوح عالی، بیش از ده سال از دروس خارج فقه و اصول و فلسفه بهره مند شد. او از محضر حضرت آیت الله العظمی سبحانی کسب فیض کرده و از شاگردان نزدیک این مرجع تقلید شیعیان به شمار می رود.

از جمله افتخارات وی آن است که هنگامی که دکتر محمد مجتهد شبستری استاد الهیات دانشگاه تهران و از روشنفکران دینی، مراجع عظام تقلید را به مناظره طلبید، حضرت آیت الله العظمی سبحانی او را نماینده خود در امر مناظره در موضوعات مربوط به حوزه دین معرفی نمود. وی پاسخ های متعددی به دیدگاه ها و نظریات آقای دکتر شبستری ارائه نمود که در کتاب نواندیشی و احیاگری دینی آورده شده است.

 

  آیت الله سبحانی عالمی ذی وجوه و صاحبنظر در عرصه های مختلف هستند

دکتر محمد محمدرضایی در گفت وگو با شفقنا در مورد ویژگی های شخصیتی آیت الله سبحانی گفت: حضرت آیت الله سبحانی فقیه بزرگواری هستند که اشراف بالایی بر فقه و اصول، فرق و مذاهب، ملل و نحل، تاریخ اسلام، تفسیر قرآن و کلام و مسائل جدید کلامی دارند در حقیقت ایشان عالمی ذی وجوه و صاحبنظر در عرصه های مختلف هستند که نظیر ایشان را در تاریخ کم می توان پیدا کرد.

  امام خمینی صفت صاحب الفکر الثاقب را در مورد آیت الله سبحانی به کاربرده اند

او به بیان اجمالی از زندگی علمی این مرجع تقلید شیعیان پرداخت و گفت: آیت الله سبحانی متولد ۲۰فروردین ماه ۱۳۰۸شمسی هستند و از محضر اساتیدی چون آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله سید محمد حجت کوه کمره ای، امام خمینی، مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم محقق داماد و..استفاده کردند. ایشان اولین فردی بودند که تقریرات اصول امام خمینی(ره) را نوشتند و امام خمینی در ابتدای کتاب تهذیب الاصول که در حقیقت تقریرات ایشان است، صفت صاحب الفکر الثاقب را در مورد آیت الله سبحانی به کار می برند درحالیکه ۲۸سال بیشتر نداشتند.

رئیس بنیاد نخبگان استان قم ادامه داد: متن عربی که امام خمینی از عنوان «صاحب الفکر الثاقب» برای آیت الله سبحانی به کار بردند اینگونه است:«بسم الله الرحمن الرحیم؛ الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین. و بعد من الله تعالی هذا العبد اتفاق صحابه جم من الافاضل و عده من الاعلام ایدهم الله تعالی و منهم العالم العلم التقی صاحب الفکر الثاقب والنظر الصائب الآغا میرزا جعفر السبحانی التبریزی و فقه الله تعالی لمرضاته و کثرالله امثاله و لقد جد واجتهد فی تنقیح مباحث الالفاظ من بحث هذا الفقیر بحسن سلیقته و توضیحها بجوده قریحته فصار بحمدلله و له المنه صحیفه کافله لمهمات المسائل فی تاریخ ۲۴شهر ربیع المولود ۱۳۷۵ق. روح الله الموسوی الخمینی».

 

متن کامل را میتوانید از اینجا دریافت نمایید.