دکتر محمد محمدرضایی
menusearch
mmrezai.ir

متن سخنرانی دکتر محمد محمدرضایی، در جلسه نکوداشت استاد محترم پروفسور محمد لگن­هاوسن

۱۳۹۸/۲/۲ دوشنبه
متن سخنرانی دکتر محمد محمدرضایی، در جلسه نکوداشت استاد محترم پروفسور محمد لگن­هاوسن
متن سخنرانی دکتر محمد محمدرضایی، در جلسه نکوداشت استاد محترم پروفسور محمد لگن­هاوسن

متن سخنرانی دکتر محمد محمدرضایی،در جلسه نکوداشت استاد محترم پروفسور محمد لگن­هاوسن

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله الرب العالمین و العاقبه­للمتقین

در ابتدا لوح ارج نامه­ی جناب آقای پروفسور محمد لگن­هاوسن را به نیابت از جناب آقای دکتر سعادت فومنی قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان، قرائت می­نمایم.( متن به پیوست 1)

مجلس به پاس تجلیل از خدمات علمی استاد بزرگوار و فیلسوف برجسته پروفسور محمد لگن هاوسن بر پا شده است.

اینجانب به عنوان خدمتگزار بنیاد نخبگان در استان قم و نیز به عنوان فردی که افتخار بهره­مندی علمی از محضر حضرت ایشان را داشته­ام، مفتخریم که سهمی کوچک در پرپایی این همایش ایفا نمودیم.

و از همه مهمانان و فرهیختگان و اساتید عزیز و ارجمند به ویژه از حضور حضرت استاد علامه آیت الله مصباح یزدی و استاد محترم حضرت آیت الله رشاد ریاست محترم پژوهشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد عالی مقام دکتر غلامرضا اعوانی کمال تشکر را می­نمایم.

در محضر عالمان، قصد تصدیع ندارم و فقط در باب چیستی فلسفه دین به ویژه به دیدگاه پروفسور لگن­هاوسن در باب فلسفه دین شیعی اشارات مختصری کنم.

به نظر استاد محترم، فلسفه دین شیعی، شاخه­ای از فلسفه دین قلمداد می­شود که به نوبه خود بخشی از فلسفه علوم انسانی محسوب می­شود. برخی گمان می­کنند که فلسفه دین همین بحث­های ترجمه­ای و وارداتی است که اگر خارج از بحث­های متعارف آن باشد یا به جنبه دفاعی و اثباتی تفکر رایج (باورهای دینی) اشاره شود، فلسفه دین نیست.

فلسفه دین شیعی ایده جدیدی است که جناب استاد لگن هاوسن مطرح نموده­اند که با عرض پوزش کمی در این باب البته به روایت خود سخن می­گویم.

فلسفه دین در غرب به عنوان رشته­ای دانشگاهی در عصر روشنگری مطرح شد و علمی است که به تفکر عقلانی و فلسفی در باب دین و مسایل اساسی آن می­پردازد.

هگل فیلسوف آلمانی (1770-1831) تلاش کرد که با مبانی فلسفی خود از الهیات طبیعی و مسیحیت دفاع کند.

فلسفه دین از دو واژه فلسفه و دین تشکیل شده است.

فلسفه، تاریخی به بلندای انسان دارد اما آنچه مکتوب شده تاریخ آن به 2500 سال قبل بر می­گردد تمام این جریانات و تفکرات که پاسخ­هایی در باب مسایل اساسی انسان و رابطه آن ب