دکتر محمد محمدرضایی
menusearch
mmrezai.ir

زندگینامه

زندگینامه

زندگینامه
دکتر محمد محمدرضایی در روز اول فروردین ماه 1339 در شهر مقدس قم در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود. او دوران ابتدایی را در مدرسه شهاب و راهنمایی را در مدرسه سلامت و دبیرستان را در حکیم نظامی قم سپری نمود. او از جمله دانش آموزان ممتاز دوران راهنمایی بود که در رشته جامع دبیرستان حکیم نظامی پذیرفته شد. در دوران دبیرستان که دوران ستمشاهی بود علاقه ی زیادی به شغل معلمی پیدا نمود، از این رو در سال 1357 جهت ادامه تحصیل در رشته دبیری شیمی در دانشگاه پذیرفته شد. در دانشگاه، به خلاء مسایل مذهبی و اعتقادی و فکری پی برد. او برای انجام مسوولیتی که احساس کرده بود، بعد از انقلاب فرهنگی به رشته ی فلسفه غرب، تغییر رشته داد. لیسانس و فوق لسانس را در رشته فلسفه دانشگاه تهران به پایان رساند و مقطع دکتری را در دانشگاه تربیت مدرس تهران گذراند. از رساله دکتری خود با عنوان نقد و بررسی فلسفه اخلاق کانت به راهنمایی جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمد احمدی و مشاوره جناب آقای دکتر غلامرضا اعوانی وجناب آقای دکتر محمد لگنهاوسن دفاع نمود. در دانشگاه از محضر اساتیدی نظیر حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر محسن جهانگیری، دکتر رضا داوری، مرحوم دکتر محمد علی شیخ، دکتر غلامعلی حدادعادل، مرحوم دکتر سید جلال الدین مجتبوی، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر کریم مجتهدی، دکتر حسین الهی قمشه ای، دکتر علی شیخ الاسلامی، حضرت آیت الله سید حسن مصطفوی، حضرت آیت الله دکتر احمد بهشتی و .... استفاده نموده است.
او همچنین جهت کسب علوم حوزوی (هر چند که قبل از انقلاب از محضر علمی علمای حوزه استفاده می­نمود) از سال 1359 به مدت 20 سال به طور مستمر علوم حوزوی را فرا گرفت و بعد از اتمام سطوح عالی، بیش از ده سال از دروس خارج فقه و اصول و فلسفه بهره مند شده است.
اساتیدی که وی در حوزه علمیه از آنان کسب فیض نموده است عبارتند از:
آقایان حج اسلام و آیات عظام: مدرس افغانی، موسوی گرگانی، حسینی بوشهری، احمدی شاهرودی، طالقانی، اعتمادی، پایانی، ستوده، نکونام، فیاضی، حسین مظاهری، جعفر سبحانی، ناصر مکارم شیرازی، محمد فاصل لنکرانی، محمد تقی مصباح یزدی، یحیی انصاری شیرازی، حسن تهرانی، عبدالله جوادی آملی، حسن حسن زاده آملی و ...
او از سال 1373 جهت انجام وظیفه استادی به بورسیه رشته فلسفه دانشگاه تهران (پردیس قم) درآمد و از سال 1378 رسما به عنوان عضو علمی دانشگاه تهران انجام وظیفه نموده است. او در این مدت بیش از ده بار به عنوان استاد نمونه و پژوهشگر برگزیده در دانشگاه مورد تجلیل قرار گرفته است و در حوزه فلسفه و فلسفه دین و فلسفه اخلاق و کلام حدود 20 کتاب و بیش از 100 مقاله تالیف و ترجمه نموده است که برخی از آنها به عنوان مقالات و کتاب سال برگزیده شده است.
او با جمعی از دوستان و فضلا حوزه اولین مرکز پژوهشی در حوزه فلسفه دین و کلام جدید را در حوزه علمیه دایر نمود که در آشنایی حوزه علمیه با مسایل جدید کلامی نقش آفرین بوده است که از جمله فعالیت های پژوهشی وی در سال 1369 میتوان به ترجمه کتاب فلسفه دین جان هاسپرز اشاره نمودکه بدون نام در حوزه علمیه قم منتشر شد که تاثیرات زیادی را در این حوزه بر جای گذاشت.
از جمله فعالیت های وی تالیف کتاب اندیشه اسلامی 1 و 2 دانشگاه ها است که با مشارکت و اشراف علمی مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی (دام عزه) صورت گرفته است که از سال 1384 تا کنون به عنوان کتاب درسی در تمام دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تدریس می­شود که تقریبا بیش از 5 میلیون تیراژ داشته است و نیز تالیف کتاب معرفت شناسی اسلامی و علم دینی جهت دانش افزایی اساتید دانشگاه های سراسر کشور که با کوشش و نظارت وی و مشارکت جمعی از اساتید دانشگاه و حوزه به سامان رسیده است. همچنین مسولین عالی کشور از او و مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی ، به عنوان نماد عملی حوزه و دانشگاه تجلیل نموده اند.
او همچنین از سال 1359 تدریس را در دبیرستان های قم با دروس شیمی و بینش دینی آغاز نمود و از سال 1369 تا کنون در مقاطع مختلف دانشگاهی کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری دروس مختلفی را تدریس نموده است و بیش از صد رساله و پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری را راهنمایی و مشاوره نموده است.
از جمله افتخارات وی آن است که هنگامی که دکتر محمد مجتهد شبستری استاد الهیات دانشگاه تهران و از روشنفکران دینی، مراجع عظام تقلید را به مناظره طلبید، مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی او را نماینده خود در امر مناظره در موضوعات مربوط به حوزه دین معرفی نمود. ایشان پاسخ های متعددی به دیدگاه ها و نظریات آقای دکتر شبستری ارائه نمود که در کتاب نواندیشی و احیاگری دینی آورده شده است.
متن نامه حضرت آیت الله سبحانی چنین است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
با اهداء سلام: اخیراً، برخی از نویسندگانِ حوزه دین، تقاضای مناظره با مراجع تقلید را نموده اند. این جانب ضمن استقبال از بحث و گفتگوهای علمی، بدین وسیله، جناب آقای دکتر محمد محمدرضایی، از اساتید مورد تأیید اینجانب و مدیر گروه فلسفه دین دانشگاه تهران را جهت مناظره در موضوعات مربوط به حوزه دین، معرفی می نمایم.
امیدوارم که خداوند منّان، توفیق فهم صحیح معارف عمیق اسلامی را به همه ما عنایت بفرماید.
با تقدیم احترام؛ حوزه علمیه قم – مؤسسه امام صادق(ع)؛
28 آذر ماه 1395
در ضمن فعالیت های اجرایی وی عبارتند از:

ردیفعنوان مسئولیتسازمان / مؤسسه سال(های)
1مسئولپژوهشکده و گروه فلسفه و کلام جدید مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی حوزه علمیه قم(دفتر تبلیغات)
به مدت 8 سال(1368-1376
2سر دبیر مجلههای1. قبسات،(علمی- پژوهشی)در حوزه فلسفه دین و کلام جدید وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
2. فلسفة دین(علمی- پژوهشی) در دانشگاه تهران
3. مجله انگلیسی دیالوگ در خارج از کشور (به مدت چند سال) وابسته به سازمان ارتباطات
به مدت 19 سال(ادامه دارد)

به مدت 12 سال(ادامه دارد)

3مدیر گروه فلسفهپردیس قم – دانشگاه تهران1384-1386
4رئیسدانشگاه پیام نور استان قم1386-1387
5مدیردوره دکتری تخصصی رشته درسی معارف اسلامی دانشگاه پیام نور1386-1387
6مدیر بخش فلسفه دینپردیس قم – دانشگاه تهران1388
7عضو هیئت تحریریه مجله تخصصی کلام اسلامی (حوزه علمیه قم)علمی-پژوهشی 
8عضو هیئت تحریریهمجلسه علمی پژوهشی اندیشة نوین دینی (نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه1374-
9عضوو نایب رییس شورای حلقة فلسفة دین کلام و ادیان و عرفان (علوم عقلی)کرسیهای نظریه پردازی و نوآوری وابسته به شورای انقلاب فرهنگی1377-
10عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیریة انجمن فلسفة دین ایران1390-
11عضو شورای عالی انتشارات دانشگاه تهران1382ـ1387
12عضو گروه آموزشی و پژوهشی کمیسیون حوزوی شورای انقلاب فرهنگی1387-
13عضو شورای عالی قطب فلسفه دین ایرانپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی1390-
14مدیر گروه معرفت شناسی و علم دینی دانش افزایی اساتید دانشگاه ها( نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه)1390-
15مدیر گروه الهیاتشورای حمایت از پایان نامه های علوم انسانی کمیسیون شو رای انقلاب فرهنگی(نهاد رهبری در دانشگاه)1389-
16مشاور استاندار قم مشاور استاندار قم در اموزش عالی و دبیر جلسات روسای دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی استان قم1392-
17مدیر گروه فلسفه دین و فلسفه اسلامیپردیس فارابی دانشگاه تهران1392-
18رییس کارگروه ویژه فلسفه دین و کلام جدیدشورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای انقلاب فرهنگی1393-
19رییس بنیاد نخبگان استان قمبنیاد ملی نخبگان1394-
20نماینده مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی در مباحثه و مناظره در امور دینیمرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی1395-


جهت دریافت فایل رزومه کلیک کنید.

مرتبط با این بخش
زندگینامه